lördag 15 augusti 2009

Ny bildbilaga

Obs: bilderna är klickbara för bättre insikt och översikt!



Den här stora högen är de finmalda resterna av Vin & Sprits anläggning i Liljeholmen. När jag gick över Årstabron i förmiddags noterade jag att någon försett högen med ögon, näsa och mun. Jag tycker det skall vara riskabelt att klättra på de där branterna. Tänk om det blir ett skred!

Några minuter tidigare tog jag den här bilden:




Årstabäcken lördag morgon. Inte lika fin som Nickes bäck i Småland, Linneforsbäcken, men nog är det sensommarstämning i alla fall.




Igår kväll, fredag alltså, samlades de hotfulla molnen över staden. De var inte bara hotfulla, det kändes bra att ha paraplyet till hand när regn och hagel bröt ut! Notera att det mitt bland alla mörka moln finns en blå fläck på vänsterkanten. Av någon anledning verkar det vara åt det hållet där jag bor.




Men om man tittade österut var det liksom en parad av moln om höjde sig över Årstabron. Paraden var så lång jag fick inte med allt ...



... så paradens front fick sin egen bild. Det är fascinerande att titta på moln.



Klotter vid byggplatsen vid Hornstull. Därbakom skall det byggas borätter som är så dyra att jag hoppas att hela eländet går i konkurs per omgående. Vad var det någon sade till mig: avgift på 7000 per månad för en våning man betalar 11 miljoner för, eller var det avgift 11 000 per månad och pris sju miljoner? Jag minns inte. Med tanke på hur bostadssituationen i Stockholm ser ut är det inte sånt här som behövs, utan mängder av billiga hyresrätter.

Men trots att jag brukar skälla på klotter finn det en kvalitet här, i det färgladga området till höger. Där kan man faktiskt använda sin fantasi och upptäcka något bland färger och former. Kanske en dansande varelse - en groda - som sprider eldflammor omkring sig? Eller en groda med flammande vingar?

Inga kommentarer: