söndag 28 juni 2009

När staden är som vackrast


... ja det kan väl vara ungefär nu, eller hur? Riddarfjärden och Kungsholmen i bakgrunden tittar upp ovanför ett härligt blommande nyponbuskage vid Söder Mälarstrand. Bilden blir bättre om du klickar upp den i större format!

Under morgonpromenaden noterade jag att folk börjat bada (för kallt för mig i Mälaren ännu!), att näckrosorna snart har slagit ut i Årstaviken och årets nykläckta fiskstim drar omkring längs stränderna. Det är det här som kallas högsommar!







Från Konfliktportalen.se: Jinge skriver Almedalsveckan – Mediejippo för losers, Anders_S skriver Flyktingvänliga Sverige och de flyktingvänliga svenskarna, H Palm skriver Om en konstnärs död., Björn Nilsson skriver Lästips om Nepal

4 kommentarer:

Gabrielle sa...

Härlig bild den där med allt vatten och så nyponrosorna. Därmed inte sagt att det var nåt fel på den andra bilden - det är bara det att jag är lite extra svag för nyponrosor.
Det där om bilderna påminner mig om historien om hustrun som gav sin man två slipsar i födelsedagspresent. Sen när han kom ut i köket iförd slips sa hon smått förnärmad "Jaså!? Vad var det för fel på den andra?"

Fånig historia, eller hur?

Björn Nilsson sa...

Jag kollade i en flora, och den stora vita verkar vara stenros, Rosa canina ... ack, obegripliga fruntimmer!

Nicke Grozdanovski sa...

Stockholm i mitt hjärta låt mig besjunga dig nu. åldrats i ungdomlig grönska öarnas stad det är du :-)

Av städer jag känner i världen, är du den stad som fått allt, genom Mälarens kärlek till havet, en blandning sött och salt

Björn Nilsson sa...

Tja, om smältande polarisar höjer havsnivån är det inte omöjligt att Mälaren återgår till att bli en bräckvattensvik av Östersjön. Det är faktiskt ett realistiskt scenario men det kanske inte inträffar under min tid. Det påverkar ju färskvattenförsörjningen för några miljoner människor så det är ingen småsak om det nu skulle hända. För några år sedan kom det verkligen upp saltvatten i Mälaren vid något tillfälle, och jag undrar om inte detta lilla genombrott orsakade en del problem.

Men det behöver man ju inte gå och gruva sig över dessa vackra dagar!