måndag 22 juni 2009

Hundkojor och annat skoj i Liljeholmen

Igår morse kom jag åter till kgl. hufvudkommunen och på kvällen tog jag en promenad bortåt Liljeholmen för att kolla läget. Bland nya märkligheter hittade jag den här kreationen på en byggplats, med hundkoja och hundar och olympiska ringar. Var det några byggjobbare som sprallat till det inför midsommarhelgen? Klicka på bilderna så blir de större!




Som fotograf är man ju oftast bakom kameran, men det finns ett knep för att ändå komma med på bilden: se till att ha en rejäl sol i ryggen! Så där på vänstersidan finns jag med. Låt blicken vandra uppåt i bilden från mitt huvud och du ser den stora grushög som är i stort sett det enda som återstår av Vin & Sprits gamla lokaler i Liljeholmen. Man har malt ner hela kåken på plats, så att säga.





Jag gick förbi en del nybyggda men inte helt färdiga hus och tog bilder genom fönstren. Det är något särskilt med nya lokaler som ännu inte är inredda, eller sådana som har utrymts och skall försvinna eller göras om till något annat. Det är något med tomheten och ytorna ... . Här har man tänkt sig någon verksamhet som kräver ett handfat och kakelväggar.





Den här bilden är (om jag minns rätt) från samma bottenvåningslokal som ovan. Den lilla inredning som finns därinne blandas samman med speglingarna i glaset av huset som finns på andra sidan gatan. Resultatet blir något som påminner om abstrakt konst, med ytor och färger men inget egentligt motiv. Kul tycker jag.





... och minsann, här får jag vara med igen. Där står jag i dörren till höger!




Längre upp på berget (vet faktiskt inte vad gatuadressen kan vara - Sjöviksbacken?) finns nya hus som uppenbarligen är avsedda som vanliga bostäder. Skuggan av en kran skymtar genom ett fönster. Då är det väl ett kök. Men om nu folk skall springa och äta på alla jädrans restauranger överallt, vad är det då för mening med stora fina och välutrustade kök? - Ja, det är väl mening att familjen skall samlas runt köksbordet och njuta av utsikten mot den lilla resten av tallskog utanför!





I samma hus hade någon roat sig med att slå in en dörr. En bruten planka låg i närheten, kanske det var brottsverktyget? Den person som man faktiskt kan skymta i bilden har ingenting med detta ofog att göra, bör jag tillägga!




Ett annat kök, men samma modell på kranen ...



... vilket får mig att tänka på att det gamla stockholmska slanguttrycket för "näsa" är kran. Här är en kran som jag fotograferade i sovkupén på tåget. Jag tycker det ser ut som en framfusig liten gubbe med rund mössa och en väldigt framträdande näsa - kran!



Från Konfliktportalen.se: 1915 skriver TV bortskänkes, acidtrunk skriver Vi gillar också personligt ansvar. I flera generationer., andread0ria skriver Att ifrågasätta vidskepelse är bolsjevism, Anders_S skriver En ny SP-blogg har sett dagens ljus, Jinge skriver Utomjordingar rapporterar från Iran?, Kaj Raving skriver Djurrätt mellan PR och profit

Inga kommentarer: