lördag 30 juli 2011

Råttinvasionen

Råttor i storformat invaderar Maria kyrkogård, får vi veta. Jojo, det gäller inte bara där.


För en tid sedan fick jag för mig att ta en kvällspromenad med Klara kyrka som rundningsplats. Väl inkommen från "bakdörren" mot Klara Södra Kyrkogata var nästan det första som hände att en stor fet råtta hoppade upp ur en papperskorg bara någon meter ifrån mig. Den gjorde ett jättehopp och sprang in bland löv vid en trädrot. När jag stannade och såg mig omkring var det tre pigga rådisar som kilade omkring på gräsmattan till vänster om mig (inklusive figuren på bilden ovan) och rakt fram en välgödd gynnare som klättrade runt på en grav.

Sägs det inte att det går en råtta på varje stockholmare? - I så fall fick jag en femdubbel kvot den kvällen! Kanske Klara församling borde skaffa in några jaktsugna katter som kunde patrullera kyrkogården på kvällarna?

Inga kommentarer: