onsdag 29 juni 2011

Vid Säbysjön

Som det händer ibland så tog jag en sväng till Säbysjön i Jakobsberg i förmiddags. En stund undrade jag om projektet skulle bli av: totalstopp i pendeltågstrafiken. Men det fixade sig, fast förseningarna hängde kvar när jag skulle hem några timmar senare. Om det är så här när det är lugnare sommartrafik kan man undra hur det blir när trycket på trafiken tilltar igen!


En kanske förbisedd kamrat i vår flora: nysört. Achilea ptarmica är det vetenskapliga namnet och 'ptarmios' är klassisk grekiska för 'nysning'

Solen tar sig in i den blöta strandskogen på sjöns västra sida. Minns inte om jag tog bilden före eller efter det att jag lyckades trampa ner med ena foten i ett dyigt hål. Nästan lite djungel-stämning här tror jag. 

Är det inte något meditativt med en häst som bara står och glor? Är den dessutom vit förhöjs effekten ytterligare tror jag.
Vad som inte går att avbilda är hörselintrycket, som det jag fick vid en åker nordost om sjön. Förr var det gott om kornknarrar som satt ute i fälten, dolda, och upphov sitt tämligen enahanda läte. Numera är de inte så vanliga. Men läs och lyssna här, en av Sveriges Radios berömda fågelinspelningar. Någon (kanske fågelnestorn Rosenberg?) har jämfört kornknarrens läte med att man drar med nageln över pinnarna på en kam, och det stämmer bra. Så lät det, fast inte så intensivt. Vad jag minns har jag bara hört kornknarr en gång tidigare i stockholmsområdet, det var vid Flemingsbergs våtmark.

Inga kommentarer: