måndag 13 juni 2011

Fönstertittande, klotter och smart fråga

Några meter till vänster om skyltfönstret som jag avbildade i föregående inlägg finns det här, men kan man kalla det skyltfönster?

Café Tjoget på Långholmsgatan. Dammigt fönster och skräp därinne, och lokalen verkar ha varit oanvänd i många år nu. Har för mig att Epstein skrev om det i någon post på sin DN-blogg förra året. Konstigt att en lokal bara kan stå tom så där, någon måste väl betala för den? Skulle man inte kunna göra om den till ... vad skall vi hitta på, kanske ett gammaldags typiskt Söder-ölcafé med tjock rök i lokalen och konstiga röktåliga blommor i fönstren, samt ett klientel av gubbar i grå kavaj och keps som sitter där med sina pilsner och pokulerar?


Ett annat fönster, hörnet av Pålsundsgatan och Heleneborgsgatan.  Skulle kunna tro att det är huvudet på någon med en väldigt konstig frisyr man ser, men det är nog en stackars växt som inte sett tillräckligt med vatten i sina dar. Vet inte vad det är där numera, men jag har för mig att Grupp 8 hade sin lokal där på sjuttiotalet. Sedan var det försök till butiksrörelser, men alla försvann kvickt. Kåsören Unge skrev om det i DN som "dödens butik" om jag minns rätt.

Jag avskyr klotter, men av någon anledning tilltalas jag av de här färgkombinationerna på en mur på Långholmen. Fast bäst om folk gav phan i att klottra!

Till sist en jättesmart fråga som jag inte kommit på själv: Varför kallar man det för "rusningstid" när trafiken går långsammare?

Inga kommentarer: