tisdag 17 maj 2011

Ännu en skuta med bottenkänning

För drygt en månad sedan fotograferade jag båten Siljan som då - och ännu - står på Mälarens botten vid Söder Mälarstrand. Nyligen ramlade det in en av dessa gratistidningar som då och då kommer i brevlådan, och där omtalades dessa skutor vid våra kajer som då och då behagar sjunka. Inga billiga affärer, det påstods att en bärgning kan gå på upp mot miljonen, och det är ju inga småslantar direkt.

Här är en bild som jag tog 9 maj. Nu är det inte vid Söder Mälarstrand, utan vid Liljeholmsviken. När jag gick förbi där såg det ut som om man försökte pumpa ur vatten. I bakgrunden är husen på Reimersholme. En vit företeelse med U-format urtag i toppen som ligger strax ovanför vattnet på Reimers, nästan mitt i bilden, tror jag är någon sorts minnesmärke över Bergsunds varv som fanns i området en gång i tiden. En gång fanns det många varv i Stockholm. Nu är det dåligt med sådana, men däremot fortsätter skutorna vid kajerna att då och då ställa sig på botten.

Inga kommentarer: