fredag 13 maj 2011

Mellan blogg och syrén

Vänta, mellan hägg och syrén skall det ju vara! Och detta mellanrum har åter varit så kort att man knappt hunnit notera dess existens. Tidigare i veckan spred fullt utslagna häggar sina doftkaskader, och i morse gick jag en sväng i Bergianska och såg hur rödlila syrénblommor slagit ut, och att den vita varianten också var på gång.

Panorama från en av "sidoingångarna" till Bergianska. Tre hopsatta foton, gör sig klart bättre i uppklickat skick. Det var rätt mycket fåglar i och omkring våtmarken i förgrunden, bland annat en skedand. Kul! 

En överflödande hägg som jag avbildade på Årstafältet i förrgår

Full fart på syrén i Bergianska - behövs det mer för att få försommarkänslorna att svämma över?

Den stora blomsterprakten hade inte hunnit bryta ut vid Japanska dammen, men när jag stod där och tittade i vattnet efter salamandrar (jodå, jag såg en men den blev inget bra på bild) kom den här käcka krabaten simmande förbi. Är inte säker, men jag tror att det är en blodigel. Nästa gång kanske man kan sticka ner ett finger och se om den möjligen reagerar?

Inga kommentarer: