söndag 20 juni 2010

Trollsländor och annat på Djurgården


Jag gjorde en sväng ner till norra Djurgården i morse. Där var det lugnt och söndagsstilla bland människorna, men jag skulle tro att det var desto mer stress i övriga naturen. Mängder av trollsländor och flicksländor irrade runt bryggan vid fiskarstugan vid Laduviken. Jag trodde inte de skulle gå att fotografera, men faktiskt var det några som vilade sig några sekunder ibland. Med en trollsländas livslängd kan man inte ligga på latsidan om något skall bli gjort innan det är dags att lämna in. Men en liten paus ... och då tog jag chansen, som med bilden ovan.



Den här trollsländan flöt på vattnet och viftade hjälplöst med vingarna några gånger. Den var så nära bryggan att jag kunde fiska upp den med ett vasstrå och lägga den på tork i solen. Vi får hålla tummarna för att den klarade sig och kan få virra omkring över vassen några dagar till.



Här står blomman - vad är det för sort? - som plutonchefen framför en oordnad skara manskap. (Tillägg: jo, stor ormrot är det, har jag fått veta!)



Ingen tvekan här dock: en ensam pampig vit näckros i Lappkärret.

8 kommentarer:

Molle sa...

Fin fina bilder på sländorna

Björn Nilsson sa...

Tackar! Och tänk på att jag bara använt min lilla fickkamera utan några särskilda makroobjektiv!

Anonym sa...

ORMROT Bistorta vivipara kan den rosa växten heta men den vanliga ormroten är inte så skär och yvig, så om man kollar i floran Mossberg-Stenberg så kan den heta STOR ORMROT Bistorta officinalis och då är den en sen invandrare som rymt och eller förvildats på frisk och fuktig mark. Hälsningar brittakarolina

Björn Nilsson sa...

Tack för hjälpen, Brittakarolina, det känns bra att ha en pålitlig och kunnig läsekrets som omedelbart ställer upp och fyller igen kunskapsluckorna! Just de här växte vid Laduviken, på stranden ungefär mitt emot det gamla backhoppningstornet, och det finns ju trädgårdar inte så långt därifrån som skulle kunna vara platsen de rymde ifrån.

Molle sa...

Jo jag vet va du har för kamera Björn
Så det är vädigt bra fotat
Nu vill jag se mera läckra närbilder Tack

Björn Nilsson sa...

Ja, ja, allt för publiken ... har några blombilder som kanske passar bra. Blommor håller ju sig oftast ganska stilla när man plåtar, till skillnad mot insekter som bara fladdrar runt.

Rondine sa...

Lite avundsjuk blir jag nu..
Du har ju botaniserat i mina gamla
"hemtrakter".
Tycker MYCKET om Norra Djurgården!

Björn Nilsson sa...

Jajamen, Djurgården, det är fina grejor det. Snart dags att gå och kolla in blomprakten i Bergianska också!