tisdag 22 juni 2010

Sländor, snok och annat vid Fysingen


Här är ett mäktigt panorama, hopklippt av ett halvdussin foton av utsikten från fågeltornet vid sjön Fysingen inte långt från Arlanda. Klicka för större format!



Närmsta station till Fysingen är Rosersberg, och dit kom jag med första tåget från Södra station i morse. Om man bortser från den helvetesvrålande uppsalavägen inte långt bort, och att flygplanen från och till Arlanda bullrar fram i trakterna av sjön, är det fint där. I strandvattnet kan man se växten ovan, med det lustiga namnet topplösa.



En brygga lockar till att gå ut och titta på sjön. Detta även om det finns en skylt om att det är på egen risk. Bryggan såg tom ut, så när som diverse vegetation ...



... men en snok hoppade i vattnet när jag närmade mig. Varför snok? - Kännetecken: runda pupiller. Jag lyckades få några bilder av den innan den tröttnade på mitt sällskap och simmade iväg. Ursäkta att jag störde!



Nu blommar den här fina växten med flera namn: en del säger rallarros, en del mjölkört. Båda namnen har sin historia. Den har spridit sig längs järnvägarna under årens lopp som ett sorts minnesmärke över rallarnas slit. Men det finns eller fanns också en tro att korna gav mer mjölk om de åt av denna fina blomma, så där har vi anknytning till jordbruket.



Och så till slut dagens slända, eller rättare sagt sländor. Det här bör vara flicksländor, vackert blåmetalliskt glänsande i morgonsolen. Och jag undrar om de inte var sysselsatta med någon erotisk verksamhet när jag såg dem på plankgången nedanför fågeltornet. I alla fall verkade de vara väldigt fästa vid varandra - bokstavligen.

2 kommentarer:

Gabrielle sa...

Härliga bilder igen!
Vilket häftigt panorama du gjort. Måste testa det där nån gång själv.

Björn Nilsson sa...

Tackar. En sak som jag glömde nämna är att det där panoramat täcker ett bredare fält än vad man kan se utan att röra på huvudet. Och det är ju ganska mycket.