onsdag 23 december 2009

En titt in i Högalidskyrkan


Jag skrev en del om ett husprojekt på Hornsbruksgatan igår. Här har jag ritat in en huskropp längs gatan på ett flygfoto (det är väl ungefär så långt som min kompetens i programmet sträcker sig). Men hitom detta tänkta nya långhus, som i själva verket kommer att ha en del genomgångar från parken om jag förstår det hela rätt, ligger Högalidskyrkan. I den här vinkeln syns inte tornen, men de är 84 meter höga. Det runda i nedre delen av bilden är en del av urnlundens tak.




Jag tog mig en sväng upp på berget tidigare idag och fick för mig att titta in i kyrkan. Där var tomt, nästan, och först tyst. Men sedan blev det ljud.



I det gulaktiga ljusfältet i bildens överkant syns den kantor (?) som började spela och tydligen repeterade några musikstycken på den stora orgeln. Det var inget jag kände igen men trevligt att lyssna till. Det mesta gick bra, men ibland blev det fel och måste göras om, så mycket uppfattade jag.



I ett hörn kunde man titta in i julkrubban. Fotograferad på det här sättet uppstår ett nästan Rembrandt-artat förhållande mellan ljus och mörker.




Står man under det cirkelrunda taket, som till större delen är öppet mot himlen, ser det ut så här i urnlunden. Det finns lediga platser kvar för den som önskar husrum här. De där valvbågarna, ser de inte ut som morisk arkitektur à la Alhambra förresten?

4 kommentarer:

Bengt O. sa...

"de är 84 meter höga." Det finns ju en vandringslegend i Stockholm att tornbygget finansierades av två systrar men att pengarna tog slut för den ena systern varför hennes torn är några meter lägre. Det är väl knappast sant men det kan se ut så ur viss vinklar, bl.a. från Liljeholmsbron.

Björn Nilsson sa...

Folk hittar på så mycket tokerier!

Nicke Grozdanovski sa...

Är du säker på att det är en kantor och inte en kyrkospöke. Han ser lite skugglikt ut på bilden :-)

Björn Nilsson sa...

Det var ganska dunkelt och på långt håll, men jag är till och med säker på att det var en qvinnsperson som spelade så vackert däruppe. Och verkligen inte något spöke - jag tror Högalidskyrkan är för ny för att hålla sig med kyrkspöken!