söndag 11 september 2011

Läge: Angarn


Den här bilden (ett panorama av två hopklippta bilder) gör sig definitivt bättre i uppklickat tillstånd, då kan man till och med se de blå vattenytor som är själva sjön i Angarnsjöängen i Vallentuna. Så här såg det ut tidigt på söndagseftermiddagen. Jag var där med bloggkollega Molle som spanade efter havsörn. På sätt och vis misslyckades det, för i stället var det en kungsörn som var där och skrämde slag på gässen. (Häftigt, har inte sett kungsörn sedan jag var i fjällen för länge sedan!)

Innan jag kom så långt som till Angarn fångades min uppmärksamhet av det här anslaget - notera stavning & datum - på en bildskärm på Södra station

Angarnsjöängen är väl mest känt som fågelskådarställe, men idag var det folk med svampkorgar också. Jag såg den här röda fina svampen, den var nästan som en boll, men vet inte vad det är för sort.

Anledningen till att jag fotograferar den här skissen från en informationstavla om den så kallade Örstaristningen en bit från sjön (svårdaterad, men uppenbarligen från bronsåldern) är att själva ristningen med två båtar och två hästar är svår att fotografera om man inte klättrar upp i ett träd eller har en lång stång att hissa upp kameran i ...

... vilket bevisas av denna bild just av ristningsytan, och där också en fotograf som just konstaterar att det där inte verkar vara det lättaste av motiv att fånga om man står på marken!

En fin höstdag blev det vilket tacksamt noteras nu på kvällen när det är svart ute och regnet öser ned!

2 kommentarer:

Molle sa...

Du glömde nämna Lärkfalken Björn
ha en fin vecka/Molle

Björn Nilsson sa...

Tack detsamma. Vi får väl säga att lärkfalken var en extra krydda på hela anrättningen!