onsdag 30 mars 2011

Elavbrott ...

... var det en stund igår på Söder och i Liljeholmen. Ur min horisont ingen farlig historia: kyl och frys höll temperaturen den stund elen var borta, det enda som hände var att jag tänkte a) "nu går jag och sätter på en kopp fika" men sedan tänkte b) "äsch, det går ju inte, elen är ju borta".

Dock, här är några observationer. Jag har dator med mobiluppkoppling och batteri som räcker ett par timmar. Eposten verkade fungera hyggligt men trögt, men att koppla upp sidor på nätet var nära nog ogörligt. Tänkte starta webbradion för att höra om Radio Stockholm hade något att berätta om avbrottet, men den funktionen ville inte starta. I stället plockade jag fram en liten batteriradio som jag har i en "nödväska" och som är inställd på Radio Stockholm. Där intervjuade man någon konstig idrottsfantast, och sedan blev det nyheter och man berättade att det var strömavbrott. Fast det visste jag ju redan. Undrar om folk ringde som galningar till varandra under avbrottet för att berätta att det var avbrott, och att detta gjorde att uppkopplingen mot internätet beckade ihop? Hur som helst, här är en lärdom: ha alltid reservkapacitet, ha en radio med fräscha batterier till hands!

På tal om fräscha batterier, så är det lämpligt att ha en påse sådana i kylen i händelse av kris. Annat, sådant som jag vill ha i min "nödväska", är säkringar, tändstickor och värmeljus, samt en ficklampa (naturligtvis med batteri som kollas då och då). Det kan ju bli avbrott mitt i mörkaste och smällkallaste vintern!

Annat som är bra att ha, ifall det skulle bli långvariga problem, är ett fältkök och en flaska brännbart. I värsta fall får man koka kaffe på fältköket. Dessutom kan ett reservlager av konserver rekommenderas. Där har jag slarvat hittills, men nu har jag börjat skaffa burkar med olika innehåll som klarar av att stå i skafferiet några år. Pulversoppa kan vara bra också. Så småningom får man börja tulla på dem, göra slut på de vars förfallodatum närmar sig, och skaffa nytt och färskt. Det väsentliga är i alla fall att man har så man klarar sig några dagar utan påfyllning från yttervärlden.

Ett litet elavbrott kan vara som ett irritationsmoment som snabbt försvinner, men det kan ju också tjäna som en påminnelse: det KAN hända något jobbigt och otrevligt som gör att du måste kunna klara dig själv utan tillgång till el och butiker under flera dagar! Vilket får mig att tänka att man bör ha några hundra kronor i småpengar hemma - vid ett stort avbrott dör ju butikernas eldrivna kassor, betalkort och banker är stendöda, men det kan ju gå att handla kontant kanske.

2 kommentarer:

Anonym sa...

För en som bor i riskområdet för jordbävningar känns det igen vad du skriver Björn
I tillägg till vad du har på hyllorna har jag lite mer.
Nödradion har inte bara färska batterier, den har också en vev så man kan alstra el till både den och ladda mobilen med. Man kan dessutom ta in de lokala TV kanalernas ljud.
Mest viktigt förutom lite förbandsaker - Vatten. Stora dunkar med färskvatten som byts ut efter bäst för datum
Fältkök har jag inte, men däremot en gasgrill att värma konsevburkar och annat på.

Det moderna samhället är sårbart på ett helt annat vis än det var för 100 år sedan

Eldorado

Björn Nilsson sa...

Tack för kompletteringarna. Hade faktiskt funderat på det där med vatten, hur man skall göra. Mälaren är inte långt borta från mig, så jag kan ju kila dit ner med en hink och sedan nogsamt sila och koka vattnet så kanske det går att koka lite kaffe och tvätta sig. Kan bli besvärligt om det är is på sjön förstås ...

Förbandssaker har jag men glömde att ta med på listan, tack för påminnelsen.