söndag 2 januari 2011

Morgonutflykt till Råstasjön

Jag vet inte om rulltrappan i Duvbos tunnelbana är den längsta i Stockholm. Lång är den i alla fall, och jag åkte uppför den i morse för att ta mig till sjöarna i Solna och Sundbyberg - Lötsjön och Råstasjön

Om du känner för att titta på fina och skarpa bilder på hägrar i Råstasjön så ignorera vad som kommer nedan och kolla istället hos bloggkollega Molle.


Två hopklippta bilder, för att nästan få med alla hägrar som i det grå morgonljuset stod på isen i Råstasjöns sydvästra hörn. En del gräsänder och kanadagäss höll dem sällskap omkring den öppna vattenytan. Jag räknade till 48 hägrar när jag stod där på strandpromenaden. Två låg på isen och jag trodde de lämnat in definitivt, men plötsligt så var de på benen igen.

En kombination av grått ömtåligt morgonljus och en liten fickkamera med enkel inbyggd zoom ger den här effekten.  Bilden blir lite drömsk.

Här kan man gnola på melodin "Hej, mitt vinterland, nu är jag här". Jag hade hoppats att se någon övervintrande bofink just här, men idag höll sig finken borta. Men många andra fåglar åt för brinnande livet på ett matningsställe här i närheten. Jag är säker på att det döljer sig såväl bofinkar som rödhakar här i skogen, på bekvämt flyghåll från fågelutfodringen och ganska väl skyddade för sparvhöken som också bor här.

Det ser ut som om någon spritsat grädde över grenarna i den täta strandskogen. Kallt men vackert!

Det mesta är fruset, men vid dammluckan i Råstasjöns östra ände rinner vattnet ännu

Svart, vitt, grått - som silver och tenn

4 kommentarer:

Molle sa...

Din tvåbilders bild där in till vänster fick jag mina bilder på hägrarna och då kom jag nära asså det va ett guldläge.
Såg du någon vattenrall?

Björn Nilsson sa...

Nix, ingen rall. Jag såg däremot en rörhöna i halvmörkret vid Lötsjön, men det är nog samma gamla rörhöna som alltid brukar vara där.

Nicke Grozdanovski sa...

Det ser väldigt kallt ut.. tur man inte är en fågel, utan man kan krypa in i värmen efter timmar utomhus. :)

Björn Nilsson sa...

Inte så farligt kallt, jämfört med hur vi haft det tidigare. Jag tror fåglarna var rätt nöjda den dan i alla fall. Fast själv blev jag kall om fötterna efter ett tag, och då var det ju skönt att kunna traska hemåt igen.