söndag 12 december 2010

Stockholm på kartan - tack för det (?)

Min stad, en del av den. Tre bilder hopfogade till en, de togs lördag eftermiddag från Katarinavägen. Klicka upp till större format!
Jaja, publicitetssugna politiker pratar om att sätta sin ort "på kartan". Att bli kända ute i världen alltså. Då måste de väl vara glada nu då? Världen har inte bara nobelpriset, utan något som kan vara ett (lyckligtvis) väldigt amatörmässigt försök till sprängdåd att prata om - i min hemstad, Stockholm. Och det gör mig inte på bättre humör.

Inledningsvis bör man ta det lugnt tills verkliga fakta har kommit fram: vem har bevisligen gjort vad, och finns det några tänkbara anledningar? De som spränger saker i Sverige brukar normalt vara vanliga kriminella eller ungdomar som gillar när det smäller. Undersökning måste komma före slutsats.

Och det är helt oberoende av en eventuell koppling mellan sprängningen och svenskt deltagande i kriget mot Afghanistan som jag upprepar min tidigare ståndpunkt: ta omedelbart hem trupperna! Det finns ju en uppenbar och trist risk nu att politiker drar sin vanliga ramsa om att "vi får inte ge upp inför terrorn". Nähä, men sunt förnuft får man slänga över bord? Jag har för mig att någon smartskalle hävdade att vi måste föra krig i Afghanistan för att terrorn inte skall komma hit. Tänk om det är så att terrorn kommer hit just för att vi är med i detta eländiga krig?

Om det här verkligen var ett försök till terrordåd så handlade det förmodligen om "amateur hour", någon eller några amatörer som snickrat ihop en hemgjord bomb efter recept på internet men själv blev enda offret. Det får man väl vara tacksam för, mitt i eländet. Nästa gång kanske det kommer någon som verkligen kan sina saker. Med andra ord det som Jan Myrdal talade om på den senaste Afghanistandemonstrationen.

Tisdagen den 14 blir det möte på Mynttorget för att trycka på om hemtagande av trupperna. Läs mer om det här.

Inga kommentarer: