fredag 10 december 2010

Snö och is, skrattmås och annat

Två skrattmåsar på ett isflak vid matningsbryggan och Strömbron. De övervintrande skrattmåsarna har lagt av sommarens bruna basker, bara lite gråsvarta märken finns kvar på huvudet. Och det gör att de smälter ihop så bra med bakgrunden, den gråvita isen. Visst har de röda näbbar och fötter och svarta vingspetsar, men även detta kan uppfattas som färgade växtrester som gammal vass och liknande för en förbiflygande rovfågel. Kanske det är en Naturens tanke bakom detta?

Annars var det i stort sett isfritt just vid matningsbryggan i går eftermiddag. Det ser ut att vara mycket fåglar här, men vänta bara tills det fryser till ordentligt i hela Mälaren och långt ut i Saltsjön - då kan det verkligen bli packat med befjädrade matgäster här!

Det var snöfall och disigt - knappt synbar är en båt som kommer därute vid Stadsgården och snart skall lägga till vid Skeppsbron.

Därborta står kapitalisten Stenbecks amerikaniserade gran. Julbocken i Gävle, som jag tror finansieras av handlare, försöker ligister bränna ner varje år. Har det hänt något sådant här, har någon försökt tutta eld på Stenbeck-granen? - Nä, det kan vara så att bockbrännarna är billiga småborgare som inte kan tänka sig att ge sig på storkapitalet.

2 kommentarer:

Gabrielle sa...

Fina bilder som vanligt. Och så fick jag lära mig att skrattmåsarna lägger av mössan under vintern.
Vad gäller amerikagranen (håller med, den ser faktiskt rätt trist konstgjord ut) så undrade jag så smått om du ville plantera idén om en stor brasa i huvet på nån brandvillig person. En tradition à la Gävle. Fast det är nog inte så du menar. Men akta dig så du inte väcker några björnar.
(Hm, i så fall har jag väl hjälpt till med väckandet med den här kommentaren).

Björn Nilsson sa...

Fram i vårbrytningen ser man skrattmåsar med och utan brun mössa samlas på Riddarfjärden. De som flyttar har mössan på hela tiden, och då vet man att flyttarna kommit hit igen. Då känns det genast lite mer vårligt!

Nja, det var väl lite polemiskt i överkant från min sida om granen som ser ut som den svarvats fram, men den är inte så kul. Dock misstänker jag att den brinner dåligt utan hjälp av en massa brännbar vätska, och då riskerar nog det gamla tullhuset bredvid att stryka med. Så jag tror vi spolar det projektet och ser fram mot den dag julen kastas ut och granen med den!