torsdag 9 juli 2009

Nyfiken nos


Får jag presentera: en av de vanligare innevånarna i Stockholm, med andra ord en brunråtta!

Man ser dem rätt ofta i planteringar på Söder. Kanske mer än tidigare till och med. Det finns väl mycket mat och husrum för råttor här, och förmodligen hjälps de av att folk slänger en massa ätbar skit på marken. Det finns ju en hel del lösspringande katter, men jag vet inte hur mycket de betyder för att hålla råttbeståndet nere.

Den här nyfikna gynnaren kikade ut ur en skreva i en mur med stora stenar och breda fina springor för råttor att utnyttja. Jag var så upptagen att försöka få en bild på den att jag missade en av hans/hennes välgödda kompisar som kom skuttande och dök in i ett hålrum alldeles bredvid.


Från Konfliktportalen.se: Anders_S skriver Film retar upp bananbolag, Björn Nilsson skriver El’gygytgyn – stort hål ger lång historia, Jinge skriver Jag har fått fläskläpp, Tuss skriver Den digitala apokalypsens början

4 kommentarer:

Nicke Grozdanovski sa...

En gnagare på besök i Bajenland :-)

Björn Nilsson sa...

Ja, numera ser man gnagare nästan var och varannan dag när man är ute och går här i kvarteren,

Nicke Grozdanovski sa...

Är det vanligare nu under sommaren. Jag tänkte på alla turister som gör att gnagarna hittar mer föda.

Björn Nilsson sa...

Jag har en känsla av att råttbeståndet ökar år för år oavsett vad turisterna har för sig. Det finns lokalbefolkning som slänger en massa omkring sig, och här i trakterna finns det parker och planteringar som är bra ställen för råttor att gömma sig i. Stora är de ju också, så jag undrar om vanliga katter vågar sig på dem?