fredag 7 december 2012

Vinter och rivning i Västberga

Snömassor dumpas på Stockholms trottoarer skriver Svenskan. Sedan framgår det att det särskilt gäller förorterna, där man inte har Mälaren alldeles om hörnet att lämpa snö i. Jag tror för övrigt att en hel del snö inte är dumpad utan ligger där den hamnade under veckans snöfall. Exempelvis i Västberga allé. Jag arbetade där tidvis under 1980-talet och minns det inte direkt som ett ställe som snösvängen prioriterade. Idag hade jag ett ärende dit, till det trista industriområdet, och fann att snöröjningen inte blivit bättre sedan dess. Höga plogvallar och smala upptrampade gångspår i modden. Usch.

Lite snö finns det på de här bilderna, men medan jag väntade på bussen tillbaka till civilisationen noterade jag att rivning pågick av flyktingbarackerna. De byggdes någon gång under senare delen av åttiotalet tror jag, på en idrottsplan som inte användes så mycket. Ett ganska tråkigt område att bo i: mest företagslokaler, stora vägar, lastbilsterminaler och liknande, och närmaste vanliga bostadsområde dolt bakom ett skogsparti. Men nu var grävskopor igång och rev.



Inga kommentarer: