torsdag 15 juli 2010

En sväng på södra Djurgården


Jag tog färjan över till Djurgården på onsdagseftermiddagen. Ett tag ångrade jag nästan valet av transportmedel. Av någon anledning tog det nästan fem minuter att få in färjan till bryggan vid Allmänna gränd. Full med folk var den, varmt och kvavt. Men till slut var man på fasta landet, och utanför Skansen syntes en gul spårvagn. Tydligen är det en ny förmåga som skall sättas in på Djurgårdslinjen så småningom. Det går långsamt, men kanske Stockholm åter blir en spårvagnsstad.



Här är en gammal vagn, en mustang, en sådan som gick överallt i stan när jag var liten. På den tiden förekom väl även den ännu äldre lådliknande varianten som jag inte minns om den kallades något särskilt. Men här är det en mustang som kör nerför backen utanför Italenska kulturinstitutet. Det ligger nära Waldemarsudde, men jag fortsatte mot ...



... Rosendals trädgårdar, där jag förväntade mig en härlig blomsterprakt. Och jag behövde inte bli besviken.





Den här betongängeln vakar över ... tja, kanske de där äggformade företeelserna en bit bort?



Men jag gick genom trädgårdarna, fortsatte österut och kom in i en liten bokskog. Undrar vad som händer med sammansättningen av våra skogar om det rörs om i växtzonerna på grund av ändrat klimat - blir det mindre gran och mer lövträd framöver?

Inga kommentarer: