När SL:s accesskort för engångsresor laddas för första gången ska en standardresa anges. På så vis dras den summan automatiskt varje gång kortet används. Om du skulle vilja åka längre eller kortare behöver du köpa biljett manuellt.
Det man i all stillhet kan fråga sig är om detta är ett ärligt hopkommet system. Med andra ord, har de som skapat det här sättet att köpa resor på SL trott att det kommer att fungera bra så här? Åker de själva i kollektivtrafiken och begriper hur den fungerar? Är det några bilister som aldrig sätter sin fot på en buss eller i en tunnelbanevagn som står bakom detta? Varför skall resenären behöva köpa extra biljett om man inte gör en "standardresa"?
Eller begriper man vad man håller på med, och på rent jävelskap sätter ihop en modell för resor som automatiskt kommer att orsaka problem och missförstånd?
Det enkla är att återinföra en enhetlig taxa över hela länet - och gärna utsträcka den även utanför länet. Med andra ord att "standardresan" kan bli hur lång eller kort som helst inom området där SL kör.
9 kommentarer:
Intressant. Jag fotade just idag instruktionernaa för detta och hade tänkt skriva något men nu hann du ju före.
Även om man tvångsmässigt accepterar SL:s idiotiska system blir det svårt att följa reglerna eftersom de är så komplicerade med många olika steg. I vissa fall måste man vända sig till spärrvakten men som vi vet är ju luckorna ofta obemannade.
För mig som bara har kreditkort utfärdat i annat EU-land är det praktiskt taget omöjligt att utnyttja systemet utan att uppsöka en SL-central. I Wien finns ett ordspråk som man börjar att fundera på:
"Schwartz fahren
Geld sparen"
Skriv! Bilda opinion! Hur många arga blogginlägg krävs det för att det skall bli en "bloggstorm"?!
Tyvärr är Stockholm ofta lite efter i sina tankar och ideer - framför allt inom miljöområdet.
Dylika system för kollektivtrafiken har funnits länge runt om i landet och de fungerar mycket bättre - snälla SL åk på studieresa inom Sverige.
Då kan ni ta med några från Stockholms stad också så de kan studera sopsortering med tonvikt på matavfall.
Det ska vara lätt att vara klimatsmart.
Tack Palle, det låter som en god idé. Men jag antar att eftersom SL inte kan åka mycket längre på sina egna biljetter än till länsgränsen så blir det inga studiebesök längre bort (eller vad det nu kan bero på att man har svårt att uppfatta vad som händer utom-läns)!
Fast jag tror att de åkte till Singapore för många år sedan. Men det kanske är bortglömt?
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.
Som Robert Hanlon sa.
Det är klart att man kan skrika "era dumma jävlar", men borde man inte kunna förutsätta någon slags utvecklad tankeförmåga hos dessa människor? De har väl rätt bra betalt också, antar jag. Bland annat betalt för att tänka smart.
SLs valspråk är "Not invented here".
Jag och en kompis fick för snart 25 år sen i uppdrag av en nämnd på landstinget att sätta ihop ett kollektivtrafikförslag för Stockholm. Vi tog exempel från hela världen och snodde ihop ett förslag av detta, och entusiasmen var stor - överallt utom hos SL.
En moderniserad version av skriften finns på http://www.alternativstad.nu/Dokument/Kollektivtrafik.pdf
Jag tycker iofs att reskassan fungerar rätt bra. Jag har angivit standardresa och så länge jag håller mig inom den är det bara att "blippa". Vet jag att jag ska åka längre går jag till sl access-automaten, spärrvakten eller säger till konduktören och köper den biljett jag ska ha. Notera att "köpa biljett" i detta fall är samma sak som t.ex. "3 stämplar" i det gamla remsa-systemet.
Men det är klart, för den som kommer utifrån är det nog avsevärt krångligare att förstå zonsystemet.
Jo, allt är ju krångligt innan man vänjer sig. Fast jag skulle nog hellre se en låg, enhetlig resandevänligt taxa över regionen.
Skicka en kommentar