tag:blogger.com,1999:blog-7371658768024113785.post9121411682649729846..comments2022-11-26T10:49:58.801+01:00Comments on Björnholm: Skälderviksplan och Erik Berg om förtätningBjörn Nilssonhttp://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-7371658768024113785.post-67837231547957851912010-10-31T17:52:48.423+01:002010-10-31T17:52:48.423+01:00Här har du hittat saker som jag glömt att jag skri...Här har du hittat saker som jag glömt att jag skrivit. Men jag tycker det ser rätt bra ut i alla fall. Jag har vissa misstankar om att förtätningsidealen riskerar att krascha in i inneboendeeländet, och att staden som skulle vara så fin inte alls blir så kul att bo i. Överlastat med folk, och ingen vågar gå ut. Eller också måste man gå ut för att bostaden är bara ett hål i väggen där man bara kan sova men inte göra mycket mer.Björn Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7371658768024113785.post-30409890499271644102010-10-31T17:42:55.479+01:002010-10-31T17:42:55.479+01:00Ett problem med din ståndpunkt, björn, är att det ...Ett problem med din ståndpunkt, björn, är att det nuvarande glesa bebyggelsesätt som har rått sen 30-talet helt bygger på ett överflöd av billig olja. Vilket, som du vet, är en orealistisk förutsättning idag.<br /><br />Poängen med städer är att de ska ge synergieffekter och möjlighet till arbetsdelning. Vilket gynnas om avstånden är korta. Vilket är ett annat sätt att säga tät befolkning.<br /><br />Det är möjligt att många av de som idag ivrar för tät stad mest har konsumtionsaspekten i huvet. Men det finns alltså även en produktionsaspekt på det. Den glesa stadens alla transporter är dyra. Den glesa stadens påtvingade infrastruktur är dyr. Och den tid den glesa stadens alla transporter tar för oss är också dyr.<br /><br />Om du vill kan du läsa mer om det på http://www.alternativstad.nu/Dokument/stad-ar-nara.htmlJan Wiklundhttp://www.alternativstad.nunoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7371658768024113785.post-27954008888703622202010-06-02T20:14:35.004+02:002010-06-02T20:14:35.004+02:00Öööh, ursäkta, blev lite tagen "off guard&quo...Öööh, ursäkta, blev lite tagen "off guard" här, så att säga. Trodde jag skulle få skällning för att jag skrivit fel på något sätt ... får väl återkomma om jag orkar i sommarvärmen.Björn Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7371658768024113785.post-44603793999104203042010-06-02T19:54:54.815+02:002010-06-02T19:54:54.815+02:00Bra reflektioner Björn! Tycker du ställer många br...Bra reflektioner Björn! Tycker du ställer många bra frågeställningar under skrift - och önskar att fler funderade över dem, de är allt för viktiga för en god stadsbyggnad för att inte ställas och vävas in i denna. En stadsbyggnad med de flestas för ögonen i praktisk handling. Eftersom man annars kan få en reaktion bort ifrån och emot staden vilket skett förut i flera omgångar. Något som ingen stadsvän tjänar på, vare sig "andligt" eller "monetärt"...Andershttp://anderslandscape.blogspot.comnoreply@blogger.com