tag:blogger.com,1999:blog-7371658768024113785.post8415025870614794104..comments2022-11-26T10:49:58.801+01:00Comments on Björnholm: Lämpligt ämne för kalkyl?Björn Nilssonhttp://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-7371658768024113785.post-57889849602151845462012-04-17T20:27:46.507+02:002012-04-17T20:27:46.507+02:00Javisst... - Björn - och det kan Du sälv konstater...Javisst... - Björn - och det kan Du sälv konstatera med en vanlig kompass.Josef Boberghttps://www.blogger.com/profile/07997655394796119146noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7371658768024113785.post-6345847965747679562012-04-17T20:24:39.583+02:002012-04-17T20:24:39.583+02:00Jaha, de strålar också, menar du?Jaha, de strålar också, menar du?Björn Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7371658768024113785.post-4222466927764418012012-04-17T20:03:42.030+02:002012-04-17T20:03:42.030+02:00"Där står en rad blänkande lådor med tillhöra...<em>"Där står en rad blänkande lådor med tillhörande elektronik och mekanik för att se till att resenärerna betalar ordentligt för sig. De kostar säkert en del. Är det värt priset?"</em><br /><br />IT-myntet har en förskräckande baksida för hälsan också - och då särskilt för barn och tonåringar - som <a href="http://josefboberg.wordpress.com/2008/04/07/it-smog-stress" rel="nofollow"><strong>jag ser det</strong></a>.Josef Boberghttps://www.blogger.com/profile/07997655394796119146noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7371658768024113785.post-38762327043680155142012-04-15T23:25:00.828+02:002012-04-15T23:25:00.828+02:00Zonsystem är det som tillämpas i Köpenhamn. Så vis...Zonsystem är det som tillämpas i Köpenhamn. Så visst är det som upplagt för att hålla sig med en mängd kontrollanter.<br /><br />Enligt Metrons hemsida är det 150 anställda som svarar för själva driften, vad jag tolkar som anställda som sysslar med alltfrån övervakning till löpande underhåll av systemet. Plus att man just nu håller på att bygga ut systemet med en ny linje till och kanske behöver extra ingenjörer av den anledningen:<br />http://www.m.dk/Om+Metroen/Organisation/Metroselskabet.aspx<br /><br /><br />Mot detta svarar då 200 "MetroStewards" för att kontrollera billjetterna ombord tågen:<br />http://www.m.dk/Om+Metroen/Job/Job+Metro+Service/Metro+Steward.aspx<br /> <br /><br />Sen är det som Jan säger, man kör tågen dygnet runt. Var 20:de minut kör man på vardagar mellan midnatt och fem på morgonen:<br />http://www.m.dk/Koer+med+Metroen/Brug+metroen/Koereplan.aspx<br />Nu har jag aldrig åkt där så sent och vet inte hur det är med kontroller så sent på nätternaKarl Malghultnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7371658768024113785.post-34030101648562889882012-04-15T16:50:41.564+02:002012-04-15T16:50:41.564+02:00Visst. En ekonomisk utredning om detta finns på Pl...Visst. En ekonomisk utredning om detta finns på Planka.nu: http://planka.nu/vad-tycker-vi/nolltaxa/nolltaxa-lonar-sig/Jan Wiklundhttp://gemensam.wordpress.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7371658768024113785.post-1104972045560715062012-04-15T13:54:38.241+02:002012-04-15T13:54:38.241+02:00Jag tänkte, vet inte rätt eller fel, att ju knepig...Jag tänkte, vet inte rätt eller fel, att ju knepigare biljettsystem man har desto fler kontrollanter behövs, med medföljande kostnader. Det enklaste steget är från enhetstaxa oavsett tid eller reslängd, och till nolltaxa.Björn Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7371658768024113785.post-38852153436454674902012-04-15T13:43:39.248+02:002012-04-15T13:43:39.248+02:00Om nu danskarna väljer att lägga pengar på en mass...Om nu danskarna väljer att lägga pengar på en massa kontrollanter så är det ju inget som hänger direkt ihop med de förarlösa tågen. Det är så att säga två oberoende beslut. Kanske danskarna har kontrollmanin som ett sätt att hålla nere arbetslösheten? <br /><br />Det finns en stor fördel i att köra tåg obemannat, och det är att man kan ha mycket hög turtäthet dygnet runt om man vill. Det kostar mycket lite extra. <br /><br />Översatt till Stockholmsförhållanden skulle man kunna köra en vagn var tredje minut på nätterna och sen bara öka på tågens längd när antalet resande blir fler. Istället för som nu dra ner på turtätheten.Jan Wiklundhttp://gemensam.wordpress.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7371658768024113785.post-45312126594634379832012-04-15T07:36:14.835+02:002012-04-15T07:36:14.835+02:00Tack för informationen. Hur pass detaljerat är tax...Tack för informationen. Hur pass detaljerat är taxe-systemet? Enhetstaxa oavsett hur långt man åker, eller mer finfördelat?Björn Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7371658768024113785.post-65154618369355013142012-04-14T23:58:01.727+02:002012-04-14T23:58:01.727+02:00På de underjordiska stationerna i Köpenhamns metro...På de underjordiska stationerna i Köpenhamns metro finns det sådana glasdörrar. F.ö. är hela det systemet nästan ett överdrivet exempel på kapitalistisk logik i dess fulländning, man har inga förare ombord tågen eftersom körsystemet är automatiserat (man kan stå längst framme där föraren skulle ha funnits, så mycket till utsikt är det tyvärr inte när man åker i tunnlar och i genomskärningar men men. Det finns även en reservfunktion som metropersonal kan köra ifall man skulle behöva gå över till manuell körning). <br /><br />Hursom, min poäng efter denna tekniska redogörelse var att man har ett gott säkerhetssystem och inga förare dvs väldigt få anställda behövs för driften jämfört med Stockholms tunnelbanenät (= låga personalkostnader på driftssidan), däremot har köpenhamnarna en f-bannat massa väktare, biljetkontrollanter och annat folk som inte betyder ett dyft för själva trafiken ombord tågen (= höga personalkostnader för människor som inte skapar några egentliga mervärden ).Karl Malghultnoreply@blogger.com